informacje dotyczÄ…ce:

  • poÅ‚ożenia, 

  • cen biletów,

  • godzin otwarcia, 

  • innych ważnych zabytków 

znajdziesz w kafelkach poniżej


powiÄ…zane linki

wszystko pochodzi od Greki

co zobaczyć na Rodos

mapa Rodos

przewodnik [pdf]

warsztaty rysunkowe

grecka mitologia

Zakon Joannitów

z dzieckiem na Rodos

ceny biletów

samochodem po Rodos

najnowsze greckie przeboje

Historia miasta Lindos

 

Uznaje się, że w XII w. p.n.e. Lindos było już prężnie działającą osadą. Wspomina o niej Homer w Iliadzie. Bowiem właśnie Lindos wysłało dwa statki na wojnę trojańską co świadczy o zamożności miasta. Wg archeologów było to najbardziej rozwijające się miejsce w tym okresie.

 

Rozwojowi sprzyjał fakt, że wyspa Rodos leży na granicy dzisiejszych trzech kontynentów; Europy, Azji i Afryki. Kupieckie statki pływały tędy na okrągło. Obawiając się piratów, szukały schronienia na noc. Lindos, które miało aż dwa porty, potrafiło wykorzystać sytuację. Przez wiele stuleci czerpało korzyści. W VII w. p.n.e. głośno było o koloniach lindyjskich a flota morska zawładnęła handlem i żeglugą Morza Śródziemnego. Co więcej, mieszkańcy nakreślili szkic kodeksu morskiego, znanego później jako Rodyjski Kodeks Morski.

 

VI w. p.n.e. to szczególnie dobry okres w dziejach miasta. Panował tu bowiem, aż przez 40 lat, Kleobulos uznany za jednego z siedmiu mędrców starożytnej Grecji. Wpadł on między innymi na pomysł, by dzieła publiczne finansowane były ze zbiórki od obywateli. Podobno dzieci z miasta chodziły od domostwa do domostwa i za śpiew pobierały datki, którymi później finansowano np. świątynię Ateny na miejscowym Akropolu. Tradycja zachowała się do dziś. Na przywitanie wiosny, odbywają się tu dziecięce koncerty, z pieśniami przypominającymi tamte, z przed lat.

 

W 1522 r. wyspę opuścił zakon św. Jana, który sprawował opiekę nad miastem. Turcy, którzy ich wyparli, nie interesowali się handlem i żeglugą. Powstały budynki, zwane domami kapitanów, których architektura jest unikatowa w całej Grecji. W XVIII w., gdy po morzu zaczęły pływać statki parowe, rozpoczął się upadek Lindos.

 

DziÅ›, choć codziennie przyjeżdżajÄ… tu tÅ‚umy turystów, nie ma hoteli. Zamieszkać można w wynajÄ™tym pomieszczeniu, urzÄ…dzonym w stylu i warunkach jakich mieszkajÄ… Grecy. SÄ… to maÅ‚e, biaÅ‚e budynki, rozstawione bardzo blisko, w których gÄ™stwinie bardzo Å‚atwo siÄ™ zagubić.

Plan Akropolu w Lindos

 

  1. Zaraz po przekroczeniu bramki, ukazuje się relief rufy statku z półokrągłą niszą. Wykuta eksedra, czyli półokrągła nisza, na obwodzie uwieńczona jest skalną ławeczką, na której zasiadał rząd miasta.

  2. Skalna płaskorzeźba pochodzi ze 170 r. p.n.e., kiedy to mieszkańcy postanowili uczcić pamięć Hagesandrosa, kapitana jednego ze statków. Wykonawcą był Pitokryt, który także był twórcą słynnej Nike z Samotraki. U podstawy reliefu znajduje się inskrypcja z III i IV w n.e. która informuje, że Aglochartos, kapłan świątyni Ateny, dowodził pracami renowacyjnymi. Uważa się, że świątynia była u szczytu świetności aż do 396 r., kiedy cesarz bizantyjski wydał rozkaz zniszczenia wszystkich pogańskich pozostałości. Ponieważ kapłan świątyni mocno się temu sprzeciwiał, został stracony. W okresie tym, zakazano także Igrzysk Olimpijskich.

  3. Wysokie schody prowadzące do zamku zbudowali rycerze w średniowieczu. Na bramie prowadzącej do zamku znajduje się herb Wielkiego Mistrza d'Aubussona.

  4. Z Zamku w okresie Å›redniowiecza pozostaÅ‚y dwa budynki. 

  5. KoÅ›ciół bizantyjski. Ze Å›redniowiecza pozostaÅ‚y obiekty oznaczone na zdjÄ™ciu kolorem brÄ…zowym, a wiÄ™c dwa budynki (4), koÅ›ciół (5) i mur wokół szczytu wzgórza.

  6. Hellenistyczne krypty - półokrągłe kopuły zakrywające otwarte magazyny i cysterny wodne.

  7. Rzymska świątynia oraz eksedra która stanowiła bazę posągów. Przypuszcza się, w tym miejscu wprowadzano nowicjuszy w tajemnice kultu Ateny. Wokół rozstawionych była spora ilość posągów.

  8. Schody w okresu późnego hellenizmu

  9. Hellenistyczna Stoa rozÅ‚ożona w ksztaÅ‚cie litery Ï€. Postawiono jÄ… u schyÅ‚ku III w. p.n.e. z  42 kolumn o łącznej dÅ‚ugoÅ›ci budowli 82 m. Stoa byÅ‚a budowlÄ… bardzo popularnÄ… w tym okresie. DawaÅ‚a bowiem cieÅ„ przed mÄ™czÄ…cym sÅ‚oÅ„cem i zadaszenie w okresie deszczu. Stoa zostaÅ‚a odrestaurowana w okresie wÅ‚oskiej okupacji. Niestety, nowe kolumny przy silnym wietrze trochÄ™ siÄ™ chwiejÄ…, co spÄ™dza sen z powiek dzisiejszym archeologom.

  10. Schody prowadzące do propylejów, nazywane "schodami do nieba". Faktycznie wchodząc na stopnie widzi się najpierw tylko niebo, co potęguje wyobrażenia o tym, co jest dalej.

  11. Propyleje - stanowiące coś w rodzaju bramy. Ideą tej rozłożystej budowli było oddzielenie świata doczesnego od tego poświęconego bóstwom. Pielgrzym miał pozostawić za sobą wszystkie troski by dalej poświęcić się tylko modłom.

  12. Świątynia Ateny. Nie jest to tak bardzo okazała budowla jak ta w Atenach, gdyż jej długość wynosi zaledwie 22 m i 8 m szerokość. Jednak dzięki temu ładnie wtapia się w otoczenie. Świątynia, którą dziś podziwiamy, powstała w IV w. n.e. na ruinach poprzedniej. W centrum stał posąg Ateny w marmurze, drewnie, złocie i kości słoniowej, uważany był za wybitne dzieło sztuki greckiej. Niestety, wywieziony został do Konstantynopola, gdzie uległ zniszczeniu, wraz z innymi skarbami także stąd wywiezionymi.

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mury Akropolu w Lindos

9

5

6

8

4

3

2

7

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schody prowadzące do propylejów, nazywane "schodami do nieba". Faktycznie wchodząc na stopnie widzi się najpierw tylko niebo, co potęguje wyobrażenia o tym, co jest dalej.

11

13

12

10

9

6

 

    12

 

 

 

 

 

 

 

 

Świątynia Ateny. Nie jest to tak bardzo okazała budowla jak ta w Atenach, gdyż jej długość wynosi 22 m i 8 m szerokość. Jednak dzięki temu ładnie wtapia się w otoczenie. Świątynia, którą dziś podziwiamy, powstała w IV w. n.e. na ruinach poprzedniej. W centrum stał posąg Ateny w marmurze, drewnie, złocie i kości słoniowej, uważany był za wybitne dzieło sztuki greckiej. Niestety, wywieziony został do Konstantynopola, gdzie uległ zniszczeniu, wraz z innymi skarbami także stąd wywiezionymi.

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Widok na zatokę św. Pawła

  11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Propyleje - stanowiące coś w rodzaju bramy. Ideą tej rozłożystej budowli było oddzielenie świata doczesnego od tego poświęconego bóstwom. Pielgrzym miał pozostawić za sobą wszystkie troski by dalej poświęcić się tylko modłom.



     9









Hellenistyczna Stoa rozłożona w kształcie litery π. Postawiono ją u schyłku III w. p.n.e. z 42 kolumn o łącznej długości budowli 82 m. Stoa była budowlą bardzo popularną w tym okresie. Dawała bowiem cień przed męczącym słońcem i zadaszenie w okresie deszczu. Stoa została odrestaurowana w okresie włoskiej okupacji. Niestety, nowe kolumny przy silnym wietrze trochę się chwieją, co spędza sen z powiek dzisiejszym archeologom.

              Schody z okresu późnego hellenizmu

Rzymska świątynia oraz eksedra która stanowiła bazę posągów. Przypuszcza się, że w tym miejscu wprowadzano nowicjuszy w tajemnice kultu Ateny. Wokół rozstawionych była spora ilość posągów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hellenistyczne krypty - półokrągłe kopuły zakrywające otwarte magazyny i cysterny wodne.

 

 

 

 

 

 

 

KoÅ›ciół bizantyjski. Ze Å›redniowiecza pozostaÅ‚y obiekty oznaczone na zdjÄ™ciu kolorem brÄ…zowym, a wiÄ™c dwa budynki (4), koÅ›ciół (5) i mur wokół szczytu wzgórza.











Z Zamku w okresie Å›redniowiecza pozostaÅ‚y dwa budynki. 

Wysokie schody prowadzące do zamku zbudowali rycerze w średniowieczu. Na bramie prowadzącej do zamku znajduje się herb Wielkiego Mistrza d'Aubussona.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaraz po przekroczeniu bramki, ukazuje się relief rufy statku z półokrągłą niszą. Wykuta eksedra, czyli półokrągła nisza, na obwodzie uwieńczona jest skalną ławeczką, na której zasiadał rząd miasta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skalna płaskorzeźba pochodzi ze 170 r. p.n.e., kiedy to mieszkańcy postanowili uczcić pamięć Hagesandrosa, kapitana jednego ze statków. Wykonawcą był Pitokryt, który także był twórcą słynnej Nike z Samotraki. U podstawy reliefu znajduje się inskrypcja z III i IV w n.e. która informuje, że Aglochartos, kapłan świątyni Ateny, dowodził pracami renowacyjnymi. Uważa się, że świątynia była u szczytu świetności aż do 396 r., kiedy cesarz bizantyjski wydał rozkaz zniszczenia wszystkich pogańskich pozostałości. Ponieważ kapłan świątyni mocno się temu sprzeciwiał, został stracony. W okresie tym, zakazano także Igrzysk Olimpijskich.Przycisk

Zwiedzanie Akropolu w Lindos

 

Wzgórze ma wysokość 116 m., uwieÅ„czone murem, który w starożytnoÅ›ci byÅ‚ o wiele niższy. Ten, który dziÅ› podziwiamy zbudowaÅ‚ Zakon Å›w. Jana. NiegdyÅ› wzdÅ‚uż drogi na Akropol i na samym wzgórzu, ustawione byÅ‚y setki rzeźb. ByÅ‚ bowiem taki zwyczaj, że bogaci przybywajÄ…cy do Å›wiÄ…tyni dedykowali Atenie posÄ…g. Niestety, w latach 1902 ÷ 1912 r., kiedy odkrywano Akropol, znaleziono ich dosÅ‚ownie kilka sztuk. Przyjmuje siÄ™, że Cassius, jeden z morderców Juliusza Cezara, zniszczyÅ‚ je. Ogólnie Cassius usunÄ…Å‚ z caÅ‚ej wyspy Rodos 3.000 posÄ…gów.

Sztuka w Lindos

 

Sztuka w okresie starożytnym była bardzo ważną dziedzina życia. Wyspa Rodos słynęła szczególnie z rzeźbiarstwa. Ponieważ popularny grecki materiał - kamień, tu nie nadawał się do wykonywania posągów, pracowano w brązie. Powstałe posągi były więc na wyższym poziomie ale wymagały specyficznej technologii wykonania.

 

To właśnie tu powstał jeden z siedmiu starożytnych cudów świata - Kolos z Rodos, z którego do dziś nie zachował się nawet fragment. Wykonał go dla miasta Rodos, dzisiejszej stolicy wyspy, Chares, rzeźbiarz z Lindos. Także tu powstała słynna i piękna postać Nike, która była ozdobą dziobu statku zatopionego w okolicach wyspy Samotrake, stąd nazwano posąg "Nike z Samotrake".

  Plan Akropolu w Lindos

 

  1. Zaraz po przekroczeniu bramki, ukazuje się relief rufy statku z półokrągłą niszą. Wykuta eksedra, czyli półokrągła nisza, na obwodzie uwieńczona jest skalną ławeczką, na której zasiadał rząd miasta.

  2. Skalna płaskorzeźba pochodzi ze 170 r. p.n.e., kiedy to mieszkańcy postanowili uczcić pamięć Hagesandrosa, kapitana jednego ze statków. Wykonawcą był Pitokryt, który także był twórcą słynnej Nike z Samotraki. U podstawy reliefu znajduje się inskrypcja z III i IV w n.e. która informuje, że Aglochartos, kapłan świątyni Ateny, dowodził pracami renowacyjnymi. Uważa się, że świątynia była u szczytu świetności aż do 396 r., kiedy cesarz bizantyjski wydał rozkaz zniszczenia wszystkich pogańskich pozostałości. Ponieważ kapłan świątyni mocno się temu sprzeciwiał, został stracony. W okresie tym, zakazano także Igrzysk Olimpijskich.

mapa Akropolu w Lindos 

Inne zabytki Lindos:

 

  1. Antyczny teatr. Do dziś przetrwały, wykute w skale części siedzeń oraz miejsce dla orkiestry.

  2. Antyczny cmentarz. Większość grobowców ustawionych na kolumnach, zawaliło się. Jeden, rodziny Archocratesa, z XI w. p.n.e. zdołał się uchować w połowie. Stanowi przykład wspaniałości architektury cmentarnej w Lindos.

  1. Wysokie schody prowadzące do zamku zbudowali rycerze w średniowieczu. Na bramie prowadzącej do zamku znajduje się herb Wielkiego Mistrza d'Aubussona.

  2. Z Zamku w okresie Å›redniowiecza pozostaÅ‚y dwa budynki. 

  3. KoÅ›ciół bizantyjski. Ze Å›redniowiecza pozostaÅ‚y obiekty oznaczone na zdjÄ™ciu kolorem brÄ…zowym, a wiÄ™c dwa budynki (4), koÅ›ciół (5) i mur wokół szczytu wzgórza.

  4. Hellenistyczne krypty - półokrągłe kopuły zakrywające otwarte magazyny i cysterny wodne.

  5. Rzymska świątynia oraz eksedra która stanowiła bazę posągów. Przypuszcza się, że w tym miejscu wprowadzano nowicjuszy w tajemnice kultu Ateny. Wokół rozstawionych była spora ilość posągów.

  6. Schody z okresu późnego hellenizmu

  7. Hellenistyczna Stoa rozłożona w kształcie litery π. Postawiono ją u schyłku III w. p.n.e. z 42 kolumn o łącznej długości budowli 82 m. Stoa była budowlą bardzo popularną w tym okresie. Dawała bowiem cień przed męczącym słońcem i zadaszenie w okresie deszczu. Stoa została odrestaurowana w okresie włoskiej okupacji. Niestety, nowe kolumny przy silnym wietrze trochę się chwieją, co spędza sen z powiek dzisiejszym archeologom.

  8. Schody prowadzące do propylejów, nazywane "schodami do nieba". Faktycznie wchodząc na stopnie widzi się najpierw tylko niebo, co potęguje wyobrażenia o tym, co jest dalej.

  9. Propyleje - stanowiące coś w rodzaju bramy. Ideą tej rozłożystej budowli było oddzielenie świata doczesnego od tego poświęconego bóstwom. Pielgrzym miał pozostawić za sobą wszystkie troski by dalej poświęcić się tylko modłom.

  10.  ÅšwiÄ…tynia Ateny. Nie jest to tak bardzo okazaÅ‚a budowla jak ta w Atenach, gdyż jej dÅ‚ugość wynosi 22 m i 8 m szerokość. Jednak dziÄ™ki temu Å‚adnie wtapia siÄ™ w otoczenie. ÅšwiÄ…tynia, którÄ… dziÅ› podziwiamy, powstaÅ‚a w IV w. n.e. na ruinach poprzedniej. W centrum staÅ‚ posÄ…g Ateny w marmurze, drewnie, zÅ‚ocie i koÅ›ci sÅ‚oniowej, uważany byÅ‚ za wybitne dzieÅ‚o sztuki greckiej. Niestety, wywieziony zostaÅ‚ do Konstantynopola, gdzie ulegÅ‚ zniszczeniu, wraz z innymi skarbami także stÄ…d wywiezionymi.

Masz coÅ› do dodania? Napisz do mnie przez formularz poniżej,

lub wyślij e'mail na adres:

Może chcesz coś dodać?

Albo się czymś podzielić?

napisz na forum lub 

wyślij e'mail na adres:

kontakt@zwiedzo-maniacy.pl

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!