Najstarsze wzmianki dotyczące kanału sięgają aż VI w. p.n.e. Wtedy to Periander, tyran Koryntu, czyli władca sprawujący nieograniczoną władzę, często zdobytą niezgodnie z prawem, czyli siłą, będący jednocześnie jednym z siedmiu starożytnych mędrców Grecji, postanowił połączyć Morze Egejskie z Jońskim, stwarzając tym samym możliwość bezpiecznej przeprawy statkom. Zadanie przerosło wtenczas możliwości. Budowniczowie ograniczyli się więc do "diolkos", czyli brukowanej rampy, po której statki przeciągano na platformach. Przy zachodnim ujściu kanału do zatoki korynckiej, można zobaczyć resztki starożytnych przedsięwzięć. Przez kolejne wieki co jakiś czas ponawiano próby przekopania kanału. Przykładowo, w 68 r. n.e. Neron, rzymski władca, przysłał tu sześć tysięcy niewolników, z których większość stanowili żydowscy jeńcy ściągnięci z rzymskiej kolonii w Judei, do kopania w skale. W tym samym roku władca zmarł. Następca Galba nie kontynuował budowy, stwierdzając, że jest to zbyt drogie przedsięwzięcie.
Do prac powracano wielokrotnie, jednak dopiero w 1881 roku Francuzi, po sukcesie Kanału Sueskiego, wykonali projekt na budowę Kanału Korynckiego. Przy okazji stwierdzono, że wytyczony za czasów cesarza Nerona przebieg, był wykonany z dużą dokładnością i z niewielkimi korektami, na nim oparto prace. Znów zadania nie wykonano, gdyż firma upadła. Wydawać by się mogło, że jakieś złe fatum ciąży nad Koryntem. Jednak w końcu udało się dokończyć zadanie w 1893 roku, za sprawą greckich budowniczych. Kanał przekopała firma należąca do Andreasa Sygrosa; polityka, bankiera i przemysłowca.
Wybudowanie Kanału Korynckiego zajęło łącznie 25 wieków. Nie bez powodu po każdej nieudanej próbie, po kilku latach ponawiano prace. Kanał nie tylko oddzielił Peloponez od Grecji centralnej, czyniąc go wyspą, pozwolił zaoszczędzić 200 km podróży.
Dziś jest zbyt wąski by mogły tędy pływać duże nowoczesne statki. Natomiast spotkać można jednostki marynarki wojennej i służb portowych, tzw. kabotażowce, czyli niewielkie jednostki poruszające się w obrębie jednego kraju. Kanał jest bardzo popularny w turystyce zarówno indywidualnej jak i masowej. Podziwiany jest także z góry, a więc z mostów. Znajduje się bowiem na trasie do Koryntu w jedną stronę, lub do Aten w drugą.
Dane techniczne Kanału Korynckiego:
długość nieco ponad 6 km,
szerokość 24,6 m na poziomie morza i 21 m na dnie,
ściany nie są pionowe, ich pochylenie wynosi 71° - 77°, w zależności od miejsca,
głębokość kanału mierzona od lustra wody do samej góry - 79 m
głębokość wody - 8m
linki powiązane