więcej na stronie: AKROPOL
więcej na stronie: ROMAN AGORA
więcej na stronie: KERAMEJKOS
Do Aten przyjechać trzeba, to kolebka naszej kultury. Kunszt architektów żyjących kilka stuleci przed naszą erą zadziwia do dziś. Większość turystów zwiedzanie zaczyna od Akropolu, by później poznawać nie mniej ważne miejsca.
Aby w pełni poczuć klimat starożytnego miasta, konieczny jest przewodnik.
Znajdziesz tu, przygotowany specjalnie dla Ciebie, przewodnik po Atenach w formacie pdf. Mapa Aten pomoże w organizacji zwiedzania.
Aby zwiedzić najbardziej znane miejsca, trzeba przyjechać na minimum pięć dni. Tu zieleń jest cudowna także zimą, gdy nie ma palącego słońca. Przy odrobinie szczęścia można, nawet w porze zimowej, ubierać się lekko.
Zalążkiem polis było wzgórze Akropolis, na którym, w drugim tysiącleciu p.n.e., powstała mykeńska warownia. W miarę jak przyrastało mieszkańców, miasto rozrastało się wokół, by na samym wzniesieniu powstało miejsce kultu.
Po niszczycielskim najeździe persów w 480 r. p.n.e., Ateny szybko powstawały ze zgliszcz. A gdy władzę przejął Perykles (443 r. p.n.e. ÷ 429 r. p.n.e.), powstały największe i najsłynniejsze zabytki starożytnych Aten.
Jednym z ogromnych przedsięwzięć Peryklesa było postawienie murów z Pireusu do Aten i dalej wokół miasta. Miało to dać schronienie przed najeźdźcami. Paradoksalnie, doprowadziło do śmierci wielu tysięcy istnień. Bowiem stłoczenie ludności, przy braku zapewnienia odpowiednich warunków sanitarnych, doprowadziło do wybuchu epidemii. Jedną z ofiar był Perykles.
zawsze zachwyca, o każdej porze roku jak i dnia i nocy. I choć bilet kosztuje niemało, trzeba go zobaczyć nie tylko z któregoś ze wzgórz.
A jednak ani Akropol, ani wymienione wyżej zabytki, to nie wszystko co trzeba tu zobaczyć.
Nie można pominąć Muzeum Akropolu, do którego najlepiej udać się w dzień gdy otwarty jest do późnych godzin nocnych.
Nie można pominąć Narodowego Muzeum Archeologicznego, który kryje wszystkie największe zabytki z całej Grecji.
Trzeba zobaczyć Parlament, gdzie co godzinę odbywa się uroczysta zmiana warty Ewzonów.
Warto wiedzieć co znaczy ich strój. Piękne są tu uczelnie; Politechnika, Akademia i Biblioteka.
Warto posilić się w jednej z typowo greckich tawern, poznać smak prawdziwej greckiej kuchni. Jak ją znaleźć? Gdzie są kolejne zabytki?
więcej na stronie AKROPOL
było zamieszkane już w drugim tysiącleciu p.n.e., a więc w okresie mykeńskim.
Stała tu cytadela otoczona grubym murem. Z czasem ludność zamieszkała tereny wokół Akropolu, a samo wzniesienie stało się miejscem kultu bogów greckich.
Budowle, które dziś możemy podziwiać, powstały w czasie panowania Peryklesa.
Największym świętem Ateńskim były Wielkie Panatenaje (co cztery lata) i Małe Panatenaje (co roku). Uroczysta procesja zaczynała się w Keramejkos, by wśród śpiewów i tańca, dojść właśnie tu, na Akropol. Na wzgórzu zabawy i konkursy trwały kilka dni.
Po śmierci, ukochanego przez Ateńczyków, Peryklesa, Akropol popadał w coraz większą ruinę. Ciągłe wojny i okupacje nie pomagały w utrzymaniu świetności tego miejsca.
więcej na stronie: AGORA
to plac na którym mieściły się budynki użyteczności publicznej.
Gromadzili się tu mieszczanie aby rozmawiać o sprawach miasta.
Było to też miejsce handlu, spotkań, dyskusji oraz modlitw przed ołtarzem lub w świątyni. Odbywały się tu uroczystości publiczne.
Nie przychodziły tu jednak kobiety. Jeśli chciały coś kupić, przysyłały mężczyzn - niewolników.
Ancient Agora sięga VII w p.n.e. a więc czasów mykeńskich. W VI w p.n.e. Solon przekształcił teren w Agorę.
W 399 r. p.n.e. osądzono tu Sokratesa. Za nieoddawanie czci bogom oraz nawoływanie młodzieży do wstrzemięźliwości seksualnej został skazany na śmierć.
Wprawdzie ateński sąd ludowy proponował filozofowi przyznanie się do winy i odbycie kary, którą sam miał sobie zaproponować, ten jednak był nieprzejednany. Osadzono go więc w więzieniu, gdzie mógł spotykać się ze swoimi uczniami, z którymi toczył zaciekłe dyskusje. Po 30 dniach został stracony przez wypicie cykuty.
Do dzisiejszych czasów niewiele zostało z budynków na Agorze: mały, bizantyjski kościółek, Hefajstejon oraz Stoa Attalosa.
Roman Agora
Gdy Rzymianie zdobyli Ateny, jedną z pierwszych inwestycji było wybudowanie, w I w. p.n.e., Agory - Roman Agory. Miała ona zdecydowanie charakter komercyjny. Służyła przede wszystkim handlowi. Wejście było przez bramę, która zachowała się do dzisiaj. Do dzisiaj także można tu wyczytać edykt Hadriana regulujący podatek od sprzedanej oliwy.
Nazwa dzielnicy pochodzi od Keramejksa, patrona garncarzy.
W V w. p.n.e. postawiono tu mury miejskie, za którymi był cmentarz dla najbogatszych mieszczan. Pochowano tu m.in. Peryklesa, Solona czy Demostenesa.
W Keramejkos początek miała Święta Droga, którą podążała Procesja Panatenajska w czasie świąt Wielkich Panatenajów.
Panatenaje to święto upamiętniające narodziny Ateny. Pizystrat uczynił je naczelną uroczystością ateńską w VI w. p.n.e.
Wielkie Panatenaje były najbardziej uroczystym świętem w starożytnych Atenach.
Rozpoczynały się całonocnym czuwaniem. Rankiem młodzieńcy ścigali się z pochodniami, biegnąć z gaju za murami miasta na szczyt Akropolu. Następnie rozpoczynała się procesja całej społeczności Aten spod bramy Dipylońskiej w Keramejkos aż do Partenonu. Tam, na Akropolu, składano bogate ofiary, a samemu posągowi Ateny zakładano peplos. W dalszej kolejności odbywały się wyścigi rydwanów, gonitwy koni, zawody lekkoatletyczne i konkursy muzyczne, trwające kilka dni.
Obchody obejmowały też taniec nagich mężczyzn, mających tylko hełm i tarczę, dla upamiętnienia zwycięstwa Ateny nad gigantami.
Gmach powstał w 132 r. n.e. Był to bardzo luksusowy zespół architektoniczny miasta, stanowił symbol kulturalnej potęgi. Wewnątrz znajdował się ogród z basenem otoczonym portykiem z ponad stoma kolumnami.
W budynku przechowywano ponad 17 tysięcy zwojów, były tu czytelnie, pomieszczenia do dyskusji oraz ćwiczeń z retoryki.
Gruby mur chronił przed hałasem z zewnątrz.
Niestety, w 267 r. podczas najazdu Herulów, budynek został poważnie uszkodzony. W V w n.e., na dziedzińcu, wybudowano kościół chrześcijański.
Sama biblioteka popadła w ruinę, na domiar złego budynek przekształcono w bazar.
W XIX w. mieściły się tu wojskowe koszary, a pod koniec wieku wybuchł tu wielki pożar, który strawił prawie wszystko.
Budowę świątyni rozpoczęto w VI w p.n.e. jednak nie została wtedy ukończona.
Budowę wznowiono w II w p.n.e.
Dopiero Hadrian dokończył dzieło w 131 r. n.e. Nakazał też, w celli, centralnym miejscu świątyni, ustawić obok posągu Zeusa, także swój, choć odrobinę mniejszy.
W V i VI w n.e. kamienne bloki wykorzystywano do budowy pobliskiego kościoła. Rozbiórkę świątyni dokonywano aż do XVIII w.
Powstał w 131 r. jako symboliczna granica między Atenami greckimi i rzymskimi.
Ponad bramą umieszczono napisy:
- po stronie greckiej: "To są Ateny, miasto Tezeusza",
- po stronie rzymskiej: "To miasto Hadriana, nie Tezeusza".